באיורוודה נעשה שימוש נרחב בצמחי מרפא לריפוי וגם לאיזון ושמירת הבריאות.
הצמחים סווגו לקבוצות שונות על פי צורתם, על פי המחלות להם נועדו,
על פי חלקי הצמח היעילים לריפוי (עלים, שורשים, זרעים),
ובעיקר על פי 4 רמות השפעתם בגוף:
1. ששת הטעמים והשפעתם המתאימה בגוף (Rasas)
2. הפוטנציאל המחמם או המקרר (Virya)
3. השפעתם הבונה או המפחיתה ברקמות (Vipaka)
4. השפעתם הספציפית-רפואית (Brabhava).
צמחי מרפא משמשים לריפוי באופן מסורתי מזה אלפי שנים.
בספרי האיור וודה תוארו צמחי מרפא והשימוש בהם בכתבים המקיפים שכתב צ'ארקה 500 לפני הספירה, ובספרים חשובים נוספים במהלך מאות שנים אחריו (Sarangadhara, Bhavaprakasha Cakradatta).

פורסם בתאריך:2014-10-13

לאחרונה מקפידה ממשלת הודו על בקרת איכות גבוהה, וישנן חברות פארמצפטיות מודרניות המייצרות תרופות איור וודיות על פי הפרוטוקולים העתיקים מחד ותוך בקרת איכות גבוהה (GMP, ISO 9002) מאידך.
אשווגנדה הינה חומר רפואי איורמנוודי אשר מופק מן השורש והפרי של
הצמח. אשווגנדה משמשת לעיתים קרובות לטיפול בלחצים, מתחים, עייפות, כאבים, מחלות עור, סוכרת, מחלות של הקיבה והמעיים, דלקת מפרקים שגרונית ,אפילפסיה ומחלות סרטן רבות.

ויתניה משכרת / אשוואגנדה (Ashwagandha)
שם מדעי
Withania somnifera; משפחה: Solanaceae
שם נפוץ
ג'ינסנג אינדיאני, Ashwagandha, Winter cherry

סיכום רפואי אודות אשווגנדה

אשווגנדה היא חומר רפואי איור וודי נפוץ המופק מן השורש והפרי של הצמח.
היא משמשת לעיתים קרובות לטיפול בלחצים, מתחים, עייפות, כאבים, מחלות עור, סוכרת,
מחלות של הקיבה והמעיים, דלקת מפרקים שגרונית ואפילפסיה. היא משמשת גם כמחזק כללי,
להגברת האנרגיה ושיפור הבריאות ולאריכות ימים. לשימוש חיצוני, ניתן להשתמש בה כמשכך כאבים מקומי.
המרכיבים הפעילים מכילים תרכובות חנקן, לקטונים סטרואידיים, ספונינים וויתנולואידים. בניסויים במבחנה נמצא כי תמצית אשווגנדה בעלת איכויות אנטי דלקתיות העשויות להגן מפני נזקים לסחוס במחלת מפרקים ניוונית. בנוסף לכך, ניצפו שיפורים במצבים של יתר סוכר בדם, עודף באינסולין ורגישות לאינסולין במודלים של חיות מעבדה עם סוכרת סוג 2.
ניסויים במעבדה מרמזים על כך שאשווגנדה עשויה להקטין גידול תאי סרטן השד, מערכת העצבים המרכזית, סרטן המעי הגס, סרטן הריאות, וזאת ללא גרימת מוות לתאים בריאים. בנוסף לכך, ניסויים בחיות מעבדה הראו שלאשווגנדה יש תכונות נוגדות גידולים, ויסות מנגנוני המערכת החיסונית, נוגדות חימצון ונוגדות לחץ. מחקרים אחרים הראו השפעות רעילות לתאים, יכולות שינוי המערכת החיסונית, והשפעות chemopreventative ו- radiosensitizing, בנוסף לשיפור יציבות כרומוזומלית. החומר עשוי גם לסייע למנוע ירידה חריגה של מספר תאי הדם הלבנים בדם כתוצאה מכימותרפיה. יצויין כי ההשפעות של החומר על חולי סרטן טרם הוכחו.
נמצא כי אשווגנדה עשירה בברזל. מחקרים בקנה מידה קטן בבני אדם גילו כי אשווגנדה עשויה לזרז גדילה בילדים ולשפר את רמת ההמוגלובין, ספירת תאי הדם האדומים ותפקוד מיני במבוגרים. בנוסף לכך, פורמולה של צמחים בשילוב מינרלים אשר הכילה אשווגנדה הראתה שיפור במצבם של חולי דלקת מפרקים ניוונית בניסוי קליני.


שימושים נטענים
• טיפול בסרטן
• סוכרת
• אפילפסיה
• עייפות
• מחלות של הקיבה והמעיים
• שמירה על הבריאות
• כאבים
• דלקת מפרקים שגרונית
• הרגעה
• דלקות בעור
• לחץ

מרכיבים של מיצוי אשווגנדה

• תרכובות חנקן: isopelletierine, anaferine
• לקטונים סטרואידיים: ויתנולואידים (withaferin-A, 12-deoxywithastramonolide
ו- withanolide-A), withaferins
• סאפונינים: sitoindoside VII and VIII, וברזל

מנגנון פעולה של מיצוי אשווגנדה

תרכובות חנקן, לקטונים סטרואידיים, סאפונינים ו-ויתנלואידים נחשבים למרכיבים הפעילים של אשווגנדה. מחקרים הצביעו על דיכוי COX (cyclooxygenase) כמנגנון הגורם לתכונה נוגדת הטרשת של אשווגנדה. בניוסיים בחיות מעבדה, ההשפעות האנטי-דלקתיות של אשווגנדה היו דומות לאלה של הידרוקורטיזון. בדיקת microarray analysis גילתה שאשווגנדה מדכאת התבטאות גנים מחוללי דלקת, כולל IL-6, IL-1â, IL-8 ו- STAT-2, וגורמת להתבטאות p38/MARK בשורת תאי סרטן הערמונית. אשווגנדה מציגה השפעות נוגדות חימצון במוח והשפעות מרגיעות על מערכת העצבים המרכזית בחיות, יתכן על ידי השפעה על פעילות קולטן GABA. אשווגנדה עשויה לדכא צמיחה של גידולים ולהגביר ייצור תאי T רעילים. ניסויי מבחנה הראו שלתמציות השורש יש תכונות ציטוטוקסיות כנגד שורות תאי סרטן הריאות, סרטן המעי הגס, מערכת העצבים המרכזית וסרטן השד. Withaferin A גורם ייצור של רדיקלים חופשיים מסוג ROS (reactive oxygen species) והפרעה לפעילות המיטוכונדריה בשורת תאי לוקמיה, ובכך גורם למות התאים. בתאי סרטן השד בעלי קולטן אסטרוגן חיובי (ER+) ושלילי (ER-), withaferin A גורם למות תאים והקטנת הגידול. מותם של תאי סרטן על ידי withanone מבוצע באמצעות p53. מחקרים אחרים מראים שהרעילות של אשווגנדה מיוחסת למבנה שלה. היא משפרת ATPase ומדכאת פעולות האנזים succinate dehydrogenase, ובכך משבשת זרחון חימצוני. במחקרים בחיות, אשווגנדה יכולה לשפר את ההשפעה של טיפולי הקרנות על ידי צמצום רמות ה- GSH בגידול. אשווגנדה יכולה לבטל את השפעת הירידה החריגה במספר תאי הדם הלבנים בעכברים הנגרמת על ידי paclitaxel. במחקרים בחיות מעבדה ניצפתה רמה משמעותית של רעילות במינונים גבוהים של אשווגנדה, יחד עם זאת, מחקרי רעילות בבני אדם הם מוגבלים.

****תגובות שליליות של האשווגנדה

החומר עשוי לגרום להפלה. על נשים בהריון להימנע משימוש.
אינטראקציות של צמח המרפא אשווגנדה עם תרופות
עלול להגביר את עוצמת ההרגעה של ברביטורט.

42 חולים במחלת מפרקים ניוונית השתתפו במחקר בפורמולה המבוססת על צמחי מרפא שכללה אשווגנדה. המשתתפים נבחרו באופן אקראי לקבל את הפורמולה (900 מ"ג אשווגנדה 3 פעמים ביום) או פלאצבו,
למשך 3 חודשים. לאחר תקופה של חודש בוצעה החלפת טיפול. בעקבות הטיפול, המשתתפים הראו ירידה בעלת מובהקות סטטיסטית בחומרת הכאבים ובחוסר יכולתם לתפקד. בשל הנוכחות של חומרים אחרים בפורמולה, אין זה ברור עד כמה אשווגנדה אחראית לתוצאות.

מעט רקע המכונה גם הגינסינג ההודי הוא צמח מרפא הודי שנמצא בשימוש כבר אלפי שנים, הוא הותר לשיווק ע"י משרד הבריאות רק בשנים אחרונות בעקבות דרישת ציבור המרפאים הטבעיים ויצרנים איכותיים שונים.

מהי אשווגנדה?
אשווגנדה היא חומר רפואי איורוודי נפוץ המופק מן השורש והפרי של הצמח. היא משמשת לעיתים קרובות לטיפול בלחצים, מתחים, עייפות, כאבים, מחלות עור, סוכרת, מחלות של הקיבה והמעיים, דלקת מפרקים שגרונית ואפילפסיה. היא משמשת גם כמחזק כללי, להגברת האנרגיה ושיפור הבריאות ולאריכות ימים. המרכיבים הפעילים מכילים תרכובות חנקן, לקטונים סטרואידיים, ספונינים וויתנולואידים. בניסויים במבחנה נמצא כי תמצית אשווגנדה ברמה גבוהה היא בעלת איכויות אנטי דלקתיות העשויות להגן מפני נזקים לסחוס במחלת מפרקים ניוונית. בנוסף לכך, ניצפו שיפורים במצבים של יתר סוכר בדם, עודף באינסולין ורגישות לאינסולין במודלים של חיות מעבדה עם סוכרת סוג 2.

מה המדע אומר?
ניסויים במעבדה מרמזים על כך שאשווגנדה עשויה להקטין גידול תאי סרטן השד, מערכת העצבים המרכזית, סרטן המעי הגס, סרטן הריאות, וזאת ללא גרימת מוות לתאים בריאים. בנוסף לכך, ניסויים בחיות מעבדה הראו שלאשווגנדה יש תכונות נוגדות גידולים, ויסות מנגנוני המערכת החיסונית, נוגדות חימצון ונוגדות לחץ. מחקרים אחרים הראו השפעות רעילות לתאים, יכולות שינוי המערכת החיסונית, והשפעות chemopreventative ו- radiosensitizing, בנוסף לשיפור יציבות כרומוזומלית. החומר עשוי גם לסייע למנוע ירידה חריגה של מספר תאי הדם הלבנים בדם כתוצאה מכימותרפיה. יצויין כי ההשפעות של החומר על חולי סרטן טרם הוכחו. 2
נמצא בחלק מהמחקרים כי אשווגנדה עשירה בברזל. מחקרים בקנה מידה קטן בבני אדם גילו כי אשווגנדה עשויה לזרז גדילה בילדים ולשפר את רמת ההמוגלובין, ספירת תאי הדם האדומים ותפקוד מיני במבוגרים. בנוסף לכך, פורמולה של צמחים בשילוב מינרלים אשר הכילה אשווגנדה הראתה שיפור במצבם של חולי דלקת מפרקים ניוונית בניסוי קליני.
ניסויי מבחנה הראו שלתמציות השורש יש תכונות ציטוטוקסיות כנגד תאי סרטן הריאות, סרטן המעי הגס, מערכת העצבים המרכזית וסרטן השד.
בניסוי קליני שנערך בקבוצת אנשים הסובלים מרמות לחץ גבוהות קבלו האנשים תמצית איכותית של

אשווגנדה במינון של 250 מ"ג ליום, מקץ 60 יום הראה המחקר ירידה של 75% ברמות הלחץ, ירידה ברמת הקורטיזול והכולסטרול וכן גם עליה משמעותית בהורמון הנעורים הנלחם בתהליך ההזדקנות. הניסוי הראה שבמינון נמוך אין האשווגנדה גורמת לאותם תוצאות מדהימות.
חשיבותו המרובה של האשווגנדה בתהליך ההרזיה, בכדורי הרזיה ובגלולות הרזיה נובע משתי סיבות: הראשונה היא הורדת הקורטיזול, הקורטיזול הוא הורמון לחץ הגורם להווצרות שומן טבורי (צמיגי השומן באזור הבטן), מעבר לצד הקוסמטי החשוב להרבה אנשים מהווה שומן זה סכנה אמיתית ורופאים בכל רחבי העולם מסכימים שהוא אחד מגורמי הסיכון הגדולים ביותר למוות מוקדם ומחלות כרוניות רבות. הפן השני של האשווגנדה הוא בתכונתו ההסטורית כמפחית לחץ, מחקרים רבים הראו את הקשר בין אכילה מופרזת ואפילו אכילה כפייתית לבין רמת הלחץ והמתח שבו מצוי האדם וכן גם רמת הקורטיזול. הורדת הלחץ מתח ורמת הקורטיזול יכולה למנוע אכילה מוגברת וכפייתית ובמיוחד אכילה של מאכלים משמינים ולא בריאים. סיבות אלה הניעו מספר יצרנים בעולם להכליל את האשוואגנדה בכדורי הרזיה מהדור החדש.


לסיכום – על פי מחקרים , תמצית אשווגנדה במינון הנכון תגרום לירידה טבעית במשקל ותעצור הצטברות מסוכנת של שומן טבורי. חשוב מאד לוודא את האיכות והמינון של האשווגנדה בכדור ההרזיה.
החסרון העיקרי הוא בתחום המחיר, תמצית איכותית של אשווגנדה יקרה ביותר ומכירה יכול להגיע עד לפי 30 ממחיר של תוספים אחרים.


**** המידע הינו על פי הרפואה ההודית ואינו משמש במקום טיפול רפואי יש להיוועץ עם רופא או מטפל
<חזרה>